2020-2024

lut 24, 2025

2023

Edukacja ekologiczna = Miasto 2 rzek
w ramach projektu „WŁOCŁAWEK – MIASTO NOWYCH MOŻLIWOŚCI. Tutaj mieszkam, pracuję, inwestuję i tu wypoczywam” finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2012 i budżetu państwa, w ramach Programu Rozwój Lokalny.

Cele:
• Wzmocnienie działań zmierzających do stosowania zasad zrównoważonego rozwoju i ochrony różnorodności biologicznej w mieście
• Rozwój dialogu pomiędzy mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi oraz władzami miasta
• Zdobycie przez włocławian szerokiej wiedzy na temat ekologii i zasad ZR
• Wykorzystywanie zdobytej przez beneficjentów wiedzy w praktyce, np. zdobycie umiejętności właściwego segregowania odpadów, dokonywania świadomych wyborów, ochrony środowiska przyrodniczego.

Tematyka warsztatów:
• Zielony Włocławek – tworzenie obrazów z naturalnych materiałów
• Włocławianin ekokonsumentem – segregacja odpadów, wybory konsumentów, zdobienie toreb
• Owadzi świat – tworzenie hotelu dla owadów
• Włocławianie stosują zasady 3R – de coupage
• Ptaki Miasta – obserwacje ornitologiczne
Fundusze EOG reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Istnieją dwa cele ogólne: ograniczenie nierówności ekonomicznych i społecznych w Europie i wzmocnienie relacji dwustronnych pomiędzy państwami-darczyńcami a 15 krajami UE z Europy Środkowej i Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego.
Trzy Państwa-Darczyńcy ściśle współpracują z UE w ramach Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Darczyńcy przekazali 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014. Fundusze EOG na lata 2014–2021 wynoszą 1,55 miliarda euro. Priorytety na ten okres to:
1. innowacje, badania naukowe, edukacja i konkurencyjność;
2. integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa;
3. środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna;
4. kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa;
5. sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.
Fundusze EOG są wspólnie finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, których
wkład oparty jest na ich PKB. Kwalifikowalność do funduszy wynika ze spełnienia kryteriów określonych w ramach Funduszu Spójności UE przeznaczonego dla państw członkowskich, w których dochód krajowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej unijnej.
Więcej informacji o funduszach EOG można znaleźć na stronach: www.eeagrants.org, www.eog.gov.pl

Wiedza Ciekawość Edukacja Ekologiczna – 2 edycja

Projekt dofinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu z Regionalnego Programu Priorytetowego Edukacja Ekologiczna 2023.

Cele:

podniesienie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa,
dochodzenie do nowej wiedzy poprzez odkrywanie,
obserwowanie zjawisk i stawianie pytań oraz wyszukiwanie odpowiedzi zgodnie z metodologią naukową
kształtowanie umiejętności rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych sytuacjach codziennego życia
poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego oraz uwrażliwienie odbiorców na sprawy dziejące się w otaczającym środowisku
zdobycie wiedzy na temat kształtowania i wpływu działalności człowieka na otaczające środowisko, w tym zmiany w występujących gatunkach zwierząt i roślin, jak również wpływu człowieka na krajobraz.
Tematyka warsztatów:

Strażnik przyrody – tropiciel odpadów (przedszkole, szkoła podstawowa kl. I-VIII)
Tropiciel odpadów (szkoła ponadpodstawowa, dorośli)
Zmiany krajobrazu w 4 porach roku (przedszkole, szkoła podstawowa I-III)
Tropy i ślady zwierząt (przedszkole, szkoła podstawowa I-III, dorośli)
Poznajemy siedliska (przedszkole, szkoła podstawowa I-VIII, szkoła ponadpodstawowa, dorośli)
Owady zapylające i ich ochrona (szkoła podstawowa I-VIII)
Formy ochrony przyrody (szkoła podstawowa I-III)
Formy ochrony przyrody najbliższej okolicy (szkoła podstawowa IV-VIII, szkoła ponadpodstawowa, dorośli)
Przyroda miasta (szkoła podstawowa I-VIII, dorośli)
Woda i powietrze (szkoła podstawowa I-VIII)
Bioróżnorodność w świecie owadów (przedszkole, szkoła podstawowa I-VIII, szkoła ponadpodstawowa, dorośli)
Bioróżnorodność w świecie ptaków (szkoła podstawowa IV-VIII)
OZE (szkoła podstawowa IV-VIII)
Energia wody (szkoła ponadpodstawowa, dorośli)

Żyj aktywnie i zielono z ANWILEM

Sponsorem Głównym Projektu jest ANWIL S.A. – producent nawozów Canvil Mg, Canvil S i Anvistar.

Głównym celem projektu jest:

wykształcenie społeczeństwa świadomego wpływu własnych wyborów na stan środowiska – społeczeństwa proekologicznego.
Cele szczegółowe:

kształtowanie postaw oraz zaangażowanie społeczności lokalnych w podjęcie działań na rzecz środowiska,
promowanie idei zrównoważonego rozwoju wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych beneficjentów programu,
popularyzacja wiedzy ekologicznej oraz nowoczesnych technologii działających we współczesnej gospodarce,
dostarczanie uczestnikom programu wiedzy i umiejętności praktycznych, jak dbać o środowisko nas otaczające,
upowszechnianie wiedzy na temat utraty różnorodności biologicznej, roli i znaczenia owadów w środowisku, konieczności tworzenia hoteli dla owadów,
uświadomienie społeczeństwu, że nasze codzienne działania wpływają na środowisko, aktywne spędzanie czasu na łonie natury.
Tematyka warsztatów:

klasy I – III – Owady, ich znaczenie w przyrodzie – warsztat: Różnorodność owadów – Gipsowe owady

klasy IV – V – Owady, ich znaczenie w przyrodzie – warsztat: Różnorodność owadów – Gipsowe owady

klasy VI – VIII – Znaczenie owadów w środowisku – warsztat: tworzenie domków dla owadów.

os. dorosłe –Tereny zielone w miastach i wsiach, ich znaczenie dla bioróżnorodności – warsztat: projektowanie zielonych obrazów – ulubionych miejsc dla owadów zapylających.

 

 

 

Obudź w sobie ekologa

Projekt wsparła „Fundacja Drzewo i Jutro” jako Darczyńca.

CEL:

Podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej, będącej częścią świadomości społecznej, upowszechnianie wiedzy i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa w zakresie znaczenia bioróżnorodności i życia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Tematyka warsztatów:

Warsztaty Zielony Zakątek:
– Wiosna w ogrodzie.

– Jesień w ogrodzie i lesie.

Warsztaty zrównoważonego rozwoju:
-SP kl. 0-3: Bioróżnorodność w świecie owadów.

-SP kl. 4-8: Chronimy bioróżnorodność ze szczególnym uwzględnieniem lokalnego środowiska i więzi człowieka z naturą.

-ponadpodstawowe: Młody konsument to ja – Jak podejmować decyzje konsumenckie z uwzględnieniem konieczności ochrony zasobów środowiska?

 

WODA-ENERGIA-TAMA

Projekt wsparła „Fundacja Energa” jako Darczyńca.

Głównym celem projektu jest budowanie świadomości ekologicznej oraz odpowiedzialności za środowisko wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Cele szczegółowe:

upowszechnianie wiedzy na temat różnorodności biologicznej, wód, energii elektrycznej;
zainteresowanie współzależnościami istniejącymi w przyrodzie oraz poszerzanie świadomości społecznej dotyczącej wpływu własnych działań na stan środowiska;
zmotywowanie uczestników projektu do zmiany postaw, podjęcia indywidualnej odpowiedzialności oraz aktywnego działania na rzecz poprawy środowiska naturalnego.
Tematyka warsztatów:

I-IV „Woda”
V-VIII „Energia”
ponadpodstawowe „Tama”

2022

Program Wiedza Ciekawość Edukacja Ekologia – program finansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu

Cele:
-podniesienie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa
-dochodzenie do nowej wiedzy poprzez odkrywanie
-obserwowanie zjawisk i stawianie pytań oraz wyszukiwanie odpowiedzi zgodnie z metodologią naukową
-kształtowanie umiejętności rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych sytuacjach codziennego życia
-poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego oraz uwrażliwienie odbiorców na sprawy dziejące się w otaczającym środowisku
-zdobycie wiedzy na temat kształtowania i wpływu działalności człowieka na otaczające środowisko, w tym zmiany w występujących gatunkach zwierząt i roślin, jak również wpływu człowieka na krajobraz. W ramach programu zaplanowano zajęcia stacjonarne, mieszane, terenowe i zdalne. Program jest skierowany do dzieci, młodzieży, osób dorosłych oraz osób dorosłych z dziećmi.

Tematyka zajęć:

Segreguję – zyskuję
3R
Zmiany krajobrazu w 4 porach roku
Tropy i ślady zwierząt
Różnorodność biologiczna
Zagrożenia dla bioróżnorodności
Poznajemy siedliska
Zieleń w miastach i wsiach
Owady zapylające i ich znaczenie
Formy ochrony przyrody
Nawyki a stan powietrza
Strażnik przyrody
Zielono mi
Ekodom – zero waste
Deficyt wody, jej oszczędzanie i ochrona
W ramach tego samego programu powstała Wirtualna Ścieżka edukacyjna, dzięki której dzieci, młodzież oraz dorośli mieszkańcy Włocławka, odwiedzający nasze miasto turyści będą mogli zapoznać się z zasobami przyrodniczymi parku używając do tego celu nowoczesnych środków przekazu jakim są smartfony wyposażone w aplikacje, dzięki którym można poznawać ciekawe miejsca, gatunki roślin i zwierząt.

Punkty ścieżki:

Śmieszny staw – oczko
Kwietna łąka
Zgłowiączka
Dolina rzeki Zgłowiączki – przyroda rzeki i skarpy.
Pan Sienkiewicz i różany ogród.
Drzewa, ptaki i budowla hydrotechniczna – próg piętrzący na rzece Zgłowiączce.
Zderzenie dwóch rzek – ujście Zgłowiączki do Wisły.
Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000 w dolinach rzek – ochrona siedlisk i gatunków.
Ryby rzeki Wisły.
Ławeczka M. Curie – Skłodowskiej i panorama naturalnej doliny rzeki nizinnej.

 

 

Projekt JESTEM ŚWIADOMY – TO SIĘ OPŁACA – współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie

Projekt JESTEM ŚWIADOMY – TO SIĘ OPŁACA obejmuje swoim zasięgiem 4 województwa, wszystkie grupy wiekowe oraz 3 główne zagadnienia tematyczne zapewniające spójność konieczną do osiągnięcia celów Zrównoważonego Rozwoju:
Bioróżnorodność i związaną z nią ochronę środowiska
Czyste powietrze i wpływający na nie rozwój gospodarczy
Gospodarkę odpadami i rolę człowieka w ich wytwarzaniu.
http://tosieoplaca.org.pl/

Projekt „Zielone miejsce” dofinansowany przez Fundację Drzewo i Jutro. Projekt realizowany na terenie województwa kujawsko-pomorskiego (powiat m. Włocławek, powiaty: włocławski, aleksandrowski, radziejowski, rypiński i lipnowski) i mazowieckiego (powiaty gostyniński i płocki).

Zgłaszając się do projektu zyskiwano możliwość wzięcia udziału w Bezpłatnych warsztatach i Konkursie na Zielone miejsce.

 

Projekt ,,Żyj aktywnie i zielono z ANWILEM”. Sponsorem Głównym jest ANWIL S.A. – producent nawozów Canvil i Anvistar.

Projekt skierowany do dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych oraz osób dorosłych z powiatu włocławskiego i Miasta Włocławek. Podzielony na trzy etapy:

Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych – termin realizacji do 30 maja 2022 r.
Konkurs dla uczniów szkół podstawowych biorących udział w projekcie pt. „Zielony zakątek ostoją dla zwierząt” – termin realizacji do 30 czerwca 2022 r.
Organizacja warsztatów dla dorosłych mieszkańców powiatu włocławskiego, konkurs dla uczestników projektu pt. „Zielony zakątek ostoją dla zwierząt”, wycieczka dla laureatów konkursu – termin realizacji do 30 września 2022 r.

 

2020/2021

Program “Ucz się, poznawaj i badaj środowisko wokół nas”. Program skierowany jest do dzieci, młodzieży, dorosłych i słuchaczy uniwersytetów III wieku. I i II edycja.

Program ma na celu:

podniesienie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa
dochodzenie do nowej wiedzy poprzez odkrywanie
obserwowanie zjawisk i stawianie pytań oraz wyszukiwanie odpowiedzi zgodnie z metodologią naukową
kształtowanie umiejętności rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych sytuacjach codziennego życia
poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego oraz uwrażliwienie odbiorców na sprawy dziejące się w otaczającym środowisku
zdobycie wiedzy na temat kształtowania i wpływu działalności człowieka na otaczające środowisko, w tym zmiany w występujących gatunkach zwierząt i roślin, jak również wpływu człowieka na krajobraz.
W ramach programu zaplanowano zajęcia terenowe, zdalne oraz mieszane. Podczas zajęć terenowych (zielone tereny miast, tereny zielone wokół szkół, parki, trawniki) łatwiej będzie poznawać i odczuwać otaczający nas świat pamiętając, że postępujący urbanizacja i rozwój gospodarczy powinien być realizowany z poszanowaniem naturalnego środowiska.

Tematyka zajęć:

Proste rady na odpady.
Zmiany krajobrazu w 4 porach roku.
Tropy i ślady zwierząt.
Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji.
Siedlisko ostoją bioróżnorodności.
Zieleń w miastach i wsiach.
Formy ochrony przyrody.
Czyste powietrze.
Strażnik przyrody.
Zielono mi.
Ekodom – zero waste.
Zagrożenia dla bioróżnorodności.
W ramach tego samego programu powstała Wirtualna Ścieżka edukacyjna, dzięki której dzieci, młodzież oraz dorośli mieszkańcy Włocławka, odwiedzający nasze miasto turyści będą mogli zapoznać się z zasobami przyrodniczymi parku używając do tego celu nowoczesnych środków przekazu jakim są smartfony wyposażone w aplikacje, dzięki którym można poznawać ciekawe miejsca, gatunki roślin i zwierząt.

Punkty ścieżki Ekospacer 2021:

Dolina rzeki Zgłowiączki – przyroda rzeki i skarpy.
Pan Sienkiewicz i różany ogród.
Drzewa, ptaki i budowla hydrotechniczna – próg piętrzący na rzece Zgłowiączce.
Zderzenie dwóch rzek – ujście Zgłowiączki do Wisły.
Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000 w dolinach rzek – ochrona siedlisk i gatunków.
Ryby rzeki Wisły.
Ławeczka M. Curie – Skłodowskiej i panorama naturalnej doliny rzeki nizinnej.

Program finansowany z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu

 

 

“Jestem świadomy to się opłaca” – program dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Projekt realizowany na terenie 4 województw: kujawsko – pomorskiego, mazowieckiego, zachodniopomorskiego i podkarpackiego.

Cele programu:

wzmocnienie poziomu świadomości ekologicznej lokalnych społeczności i promowanie wśród dzieci, młodzieży i dorosłych zasad postępowania zgodnego z ideą zrównoważonego rozwoju.
Upowszechnianie wiedzy na temat utraty różnorodności biologicznej, zanieczyszczenia powietrza, skutków zmian klimatu oraz wpływu tych czynników na funkcjonowanie miast.
Zdobycie kompetencji ekologicznych związanych z infrastrukturą terenów zielonych i dostrzeganie korzystnej roli roślinności miejskiej w procesie adaptacji do zmian klimatu.
Zainteresowanie współzależnościami istniejącymi w przyrodzie oraz poszerzanie świadomości społecznej dotyczącej wpływu własnych działań na stan środowiska, a w szczególności na jakość powietrza.
Zmotywowanie uczestników programu do zmiany postaw, podjęcia indywidualnej odpowiedzialności oraz aktywnego działania na rzecz poprawy środowiska naturalnego, co skutkować będzie poprawą jakości życia mieszkańców miast objętych projektem.