Wiedza Człowiek Emocje Euforia

kwi 11, 2025

Projekt Wiedza Człowiek Emocje Euforia dofinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu z Regionalnego Programu Priorytetowego Edukacja Ekologiczna 2025.

Deklaracja udziału w bezpłatnych zajęciach – TUTAJ

Przedszkola

W zdrowej atmosferze

mieszane (pracownie dydaktyczne, tereny otwarte wokół placówek, pobliski park lub las)

Zajęcia pozwalają na obserwację w otoczeniu źródeł zanieczyszczeń powietrza, ale przede wszystkim udowadniają przedszkolakom, że powietrze istnieje i odgrywa ważną rolę w życiu organizmów.
Zagadnienia: Wiersz L.J.Kern “Piotruś i powietrze”, czy powietrze istnieje – doświadczenia pokazujące, że powietrze nie jest niczym. czyste i brudne powietrze – jak rozpoznać, przyczyny zanieczyszczeń, ćwiczenia oddechowe.

Proste rady na odpady

mieszane (pracownie dydaktyczne, tereny otwarte wokół placówek, PSZOK, gniazda z koszami do segregacji)

Zajęcia dotyczące rodzajów odpadów i sposobów ich segregacji pozwalają pokazać przedszkolakom, że każdy z nas ma wpływ na ilość powstających odpadów i każdy może je segregować.
Zagadnienia: co to są odpady? Z czego są zrobione? Rozpoznanie opakowań szklanych, papierowych, z tworzyw sztucznych i metali. Segregacja. Malowanie toreb

Zmiany krajobrazu w 4 porach roku

terenowe (tereny przy placówkach, park, las, wirtualna ścieżka edukacyjna)

Zajęcia w terenie pozwalające dotykać, wąchać i czuć przyrodę. Odszukanie zmian zachodzących w przyrodzie, pojawiających się okresowo roślin czy owoców przybliża zrozumienie zmian zachodzących w świecie przyrody.
Zagadnienia:  obserwacja najbliższej okolicy, zwrócenie uwagi na zachodzące zmiany, połączenie zmian w świecie przyrody ze zmianami pogody, odszukanie w okolicy roślin typowych dla danej pory roku, poznanie zachowań zwierząt w danej porze roku.
Wykonanie pracy: wyklejanka, wysiew roślin, (uzależnione od terminu zajęć), obraz z suszonych roślin

Czy trawnik to łąka?

mieszane (sala, tereny zielone wokół budynków, łąki)

Zajęcia pozwalają na obserwację różnych siedlisk-ekosystemów i warunków w nich panujących. Uczestnicy nazywają elementy danego siedliska, szukają połączeń między organizmami, uświadamiają sobie role tych miejsc na świecie.
Zagadnienia:  wprowadzenie do tematu -jak wygląda łąka, czy łąka i trawnik to to samo?, rośliny i zwierzęta na łące , zabawy ruchowe
Szukanie materiałów do pracy plastycznej. Praca plastyczna – kolorowy obraz z naturalnych barwników

Szkoły podstawowe I-III

Sprawdzamy czym oddychamy

mieszane (sala, tereny wokół budynków, parki, lasy, sąsiedztwo ruchliwej ulicy)

Warunki życia, ze względu na jakość powietrza, pogarszają się, w związku z czym zachodzi potrzeba znajomości czynników wpływających na stan powietrza.
Zagadnienia: wprowadzenie do tematu – co to jest powietrze, właściwości powietrza – doświadczenia (ważenie, przenoszenie zapachów, ściśliwość), sprawdzenie właściwości jakości powietrza – temperatura, wilgotność, pyły, promieniowanie, szukanie w okolicy źródeł zanieczyszczeń (transport, przemysł, palacze, wypalanie traw), sprawdzenie stanu powietrza z wykorzystaniem czujników.

Zmiany w przyrodzie w 4 porach roku

terenowe (tereny przy placówkach, park, las, wirtualna ścieżka edukacyjna)

Zajęcia w terenie pozwalają dotykać, wąchać i czuć przyrodę. Odszukiwanie roślin charakterystycznych dla danej pory roku pozwala uświadomić sobie jakie zmiany zachodzą w przyrodzie i jak są one powiązane ze zmianami pór roku.

Zagadnienia: obserwacja najbliższej okolicy, zwrócenie uwagi na zachodzące zmiany, połączenie zmian w świecie przyrody ze zmianami pogody, odszukanie w okolicy roślin typowych dla danej pory roku, poznanie zachowań zwierząt w danej porze roku.
Wykonanie pracy: wyklejanka, wysiew roślin, obraz z suszonych roślin (uzależnione od terminu zajęć)

Segreguję-odzyskuję

mieszane (sala edukacyjna WCEE, PSZOK)

Problemem współczesnego świata są odpady. Aby większość z nich nie trafiała na składowisko należy znać sposoby segregacji, ale przede wszystkim unikać produkowania odpadów. Zajęcia wzbogacono o prezentację PSZOK-u.
Zagadnienia:. wyszukanie odpadów w najbliższej okolicy, odnalezienie kosza na śmieci, co to są odpady?, z czego są zrobione?, segregacja odpadów powstających w gospodarstwach, PSZOK.
Malowanie toreb

Szkoły podstawowe IV-VIII

Owocowy zawrót głowy

terenowe (tereny zielone)

Poznanie owoców jako organu rośliny powstającego z kwiatu. Owoce są elementem cyklu rozwoju roślin okrytonasiennych. Zajęcia umożliwiają rozpoznawanie owoców, ich podział, znaczenie.
Zagadnienia:  przygotowanie imiennych przypinek z ulubionymi owocami, poszukiwanie owoców w najbliższej okolicy, podział owoców (twarde, miękkie, soczyste, jednopestkowe itd.), powstawanie owoców, rola owadów zapylających, znaczenie owoców

ABC powietrza

mieszane (sala, tereny na zewnątrz budynków)

Warunki życia, ze względu na jakość powietrza, pogarszają się, w związku z czym zachodzi potrzeba znajomości czynników wpływających na stan powietrza.
Zagadnienia: . Powitanie, udowodnienie, że powietrze istnieje, badanie właściwości powietrza w sali, sprawdzenie zanieczyszczenia powietrza w sali i na zewnątrz.

PSZOK czy SZOK?

mieszane (sala, PSZOK)

Jedna osoba w ciągu roku wytwarza ponad 300kg odpadów. To dobry powód by uczyć jak można zmniejszyć tę ilość w codziennym życiu, jak posegregować odpady, które powstają w gospodarstwach domowych i dowiedzieć się co z nimi się stanie gdy odbierze je śmieciarka.
Zagadnienia: segregacja odpadów na 5 frakcji, postepowanie z odpadami niebezpiecznymi, wielkogabarytowymi, elektrośmieciami, budowlanymi, tekstyliami, ozdobienie torby bawełnianej.

Szkoły ponadpodstawowe

Fakty i mity o zmianach klimatu

mieszane (sala, teren w pobliżu placówek)

Zajęcia pozwalają na analizę zachowań osobistych oraz społeczności lokalnej. Doskonalą umiejętność rozpoznawania stanu środowiska po biowskaźnikach. Zwracają uwagę na współodpowiedzialność za otoczenie i rozumienie zmian w środowisku. Malowane kamyki będą zawierały ekologiczne przesłanie. Mogę zostać przekazane kolejnej grupie, przyjacielowi czy dorosłemu.
Zagadnienia: skład powietrza, elementy stałe, zanieczyszczenia; rodzaje zanieczyszczeń, dziura ozonowa, efekt cieplarniany, gazy cieplarniane i ich wpływ na środowisko biotyczne;  badanie stanu powietrza w wykorzystaniem narzędzi – czujników oraz wskaźników biologicznych. Sposoby na ograniczenie zmian klimatu – kamyki z przesłaniem.

Ochrona bioróżnorodności w najbliższej okolicy

terenowe (obszary Natura 2000, pomniki przyrody, rezerwaty, miejsca występowania gatunków chronionych, wirtualna ścieka edukacyjna)

Zajęcia w terenie pozwalają dotykać, wąchać i czuć przyrodę. Zajęcia na obszarach chronionych, w miejscu naturalnego występowania organizmów – wzdłuż wirtualnej ścieżki edukacyjnej – bulwary, Dolina Wisły.

Zagadnienia: Obserwacja ptaków, ocena warunków panujących w środowisku, odszukanie zagrożeń dla roślin, zwierząt i grzybów.

Dorośli

Niska emisja – wielkie znaczenie

mieszane (sala, tereny wokół budynków, osiedla miejskie, tereny zielone)

Warunki życia ze względu na jakość powietrza pogarszają się, w związku z tym zachodzi potrzeba znajomości czynników wpływających na stan powietrza i wskaźników jego stan opisujących. Zajęcia pozwalają na analizę zachowań osobistych oraz społeczności lokalnej.
Zagadnienia: czynniki wpływające na stan powietrza, wpływ zanieczyszczeń na organizmy żywe, środowisko, wskaźniki i urządzenia umożliwiające ocenę zanieczyszczeń powietrza (skala porostowa, pyłomierze), analiza powietrza

Oszczędzanie energii a zmiany klimatu

mieszane (sala, tereny wokół budynków, osiedla miejskie, tereny zielone)

Oszczędzanie energii to nie tylko zysk ekonomiczny, ale także dbałość o zasoby przyrody i stan środowiska.
Zagadnienia: energia, źródła energii, skąd się bierze prąd, zużycie energii w gospodarstwie, dziura ozonowa i efekt cieplarniany, OZE – elektrownia wodna, wiatrowa, słoneczna, oszczędzanie energii elektrycznej i cieplnej, czy jestem ekologiczny – podsumowanie.

6R

mieszane (sala WCEE, PSZOK)

Problemem współczesnego świata jest nadmierna konsumpcja, a co za tym idzie rosnąca góra odpadów. Można to zmienić już w chwili planowania zakupów.
Zagadnienia: odszukanie w okolicy pojemników na odpady lub PSZOK. Wyjaśnienie zasady działania, segregacja odpadów powstających w gospodarstwie domowym, w tym tekstyliów. Sortownie odpadów, kompostownie oraz recykling. Zastosowanie zasady 6R w gospodarstwie domowym. Przygotowanie kamieni z ekologicznym przesłaniem .Malowane kamyki będą zawierały ekologiczne przesłanie. Mogę zostać przekazane kolejnej grupie, przyjacielowi czy dorosłemu.

Zieleń w mieście

terenowe (miasto (osiedla, tereny zielone, parki miejskie, zbiorniki i cieki wodne), wirtualna ścieżka edukacyjna)

Miasto to ważny ekosystem. Panujące tam warunki dla jednych są atrakcyjne, dla innych stanowią barierę. Warsztaty mają na celu uświadomienie mieszkańcom gdzie mogą bytować zwierzęta, jakie czyhają na nie zagrożenia i jak człowiek wpływa na różnorodność biologiczną miast.
Zagadnienia: porównanie warunków życia na wsi i w mieście, zielone miejsca w miastach, zwierzęta spotykane w miastach (owady, ptaki, ssaki), zagrożenia dla zwierząt.